Igår granskade DN alla bilägare på riksdagslistorna. Jag är en av de 23 miljöpartisterna med miljöbil. Jenny Lundström, miljöpartiets starka kvinna i Tierp, är ytterligare en. Jag fick skjuts av Åsa Domeij med familj häromdagen - de kör också miljöbil. Miljöpartisterna är bäst på att ha miljöbilar.
En viktig sak som inte DN hade möjlighet att mäta i sin enkla undersökning är hur många som åker buss och tåg och inte har någon bil alls. Där ligger förmodligen också miljöpartisterna i täten. De räknade inte heller hur många som är med i bilpool eller de som hyr miljöbil de gånger bil behövs. En och annan miljöpartist med vanlig bensinbil har konverterat dem till biobränsledrift. Jag känner två av dem (hej Jonas och Rickard;-).
Att alltför många miljöpartister fortfarande har gamla skruttbilar utan katalysator är inte hälsosamt. Vare sig för miljön, folkhälsan eller för miljöpartiet så här i valtider. Visst, det må vara begripligt. Miljöpartister utgör också ett tvärsnitt av befolkningen. Många miljöpartister är låginkomsttagare och har inte råd med nya bilar. Begagnade miljöbilar finns inte i någon större utsträckning på marknaden ännu. Men ett det är inte så smart att de inte bytt upp sig till en något nyare bil med katalysator.
Jag har varit på styrelsemöte med Gröna Bilister idag. Gröna bilister har, och för tydlighetens skull vill jag säga att jag inte har varit inblandad på något sätt, gjort en undersökning av riksdagskandidaternas inställning till miljöbilarna som presenterades idag. Miljöpartiet och centern visade sig vara bäst. Hör och häpna, kristdemokraterna kommer inte långt efter.
Moderaterna är aktiva motståndare till en rad viktiga frågor för grönare bilism. Över 90 procent av de moderata riksdagskandidaterna vill inte ge kommunerna rätt att själva besluta om införande av trängselavgifter, parkerings- och skrotningsförmåner, inte behålla dagens statliga klimatinvesteringsbidrag och vill inte ens verka för att statliga fordonsinköp ska vara miljöbilar.
Samtliga riksdagskandidater för centerpartiet och miljöpartiet är för att öka skillnaden i beskattning mellan de miljövänligaste och miljövidrigaste fordonen, att öka stimulansen för privatbilister att skaffa miljöbil och att göra EU:s utsläppskrav för nybilsförsäljning bindande. Dessutom vill de införa en prisgaranti att etanol och biogas långsiktigt är billigare än bensin och diesel, ge kommunerna rätt att själva besluta om införande av parkerings- och skrotningsförmåner och trängselavgifter.
Sist vill jag konstatera att Peter Eriksson klarade sig bra i utfrågningen i SVT alldeles nyss. Trevligt att höra att hans nästa bil blir en miljöbil.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar