Vi har återupprepat krävt att busstaxorna mellan stadstrafiken och länstrafiken ska samordnas. Igår kom underlaget och UNT skrev om det idag.
En hel del av de krav som jag lyft fram gång på gång möter man upp i förslaget. Ungdomspriset ska gälla upp till 19 år - här har MP föreslagit 25 år, så att unga vuxna, bland annat studenterna också kommer med.
Seniorkortet som finns i länstrafiken ska gälla även på stadsbussarna. Det är bra.
Det blir samma hundregler i UL som i stadstrafiken - vet inte hur många gånger jag har tagit upp denna perifera, men för hundägarna viktiga, fråga.
Ett rörigt taxesystem blir inte mindre rörigt, men jag ska inte klaga på att man åtminstone tar dessa steg i någotsånär rätt riktning.
Nu är det bara tre aber:
1. Förmodligen är inte allianspartierna, som vanligt, helt överens med kontorets förslag. Det kan komma ett helt nytt förslag på bordet på torsdag kväll. Jag skulle inte bli förvånad i så fall...
2. Det är ingen satsning. Det är kollektivtrafikanterna som är trogna resenärer som får betala de ökade kostnaderna. Varför straffa de som åker buss ofta. Helt fel tänkt! För de flesta blir det alltså DYRARE att åka buss!
3. Vi skulle tjäna massor i ökat resande om fler resenärer har månadskort. Här sker ingen samordning eller prisförändring alls. Det är det sämsta med det här förslaget.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar