I dessa bärtider är det bra att man har en frys tänker jag. Men tji fick jag. Precis hemkommen efter lite semester upptäckte jag att min lilla frys exploderat inifrån, den hade uppenbart fått fnatt av värmen och producerat is i stora mängder - så pass att dörren börjat sin resa utåt, med följd av att det växte mer och mer is. Jag bävar för nästa elräkning. Avfrostning, bums. Men en kylfrys som ballat ur är ingen bra kompis - läge att skaffa en ny. Och kanske också en spis och en något snyggare fläkt.
Med minimalt med tid tänkte jag att man får satsa på ett säkert kort. Något företag som förmodligen har lite högre servicegrad, även om priserna inte är helt pressade. Frågan är nu om ens ordet servicegrad existerar längre?
Jag ska inte trötta ut er med en lång och krånglig historia. Men droppen var när säljaren ringer mig efter jag betalat och gått från butiken. - Fläkten finns inte att få tag på, säger han. Företaget i Norrland kan leverera först i slutet på augusti, början av september. - Nähe, säger jag. Finns det ingen annan fläkt? - Jo, det finns en liten enklare. - Och då är väl den lite billigare, säger jag. - Nej, den är dyrare. Jag ifrågasatte om den verkligen var enklare fast dyrare och då sa säljaren: - Ska vi låta hela köpet gå tillbaka? Nu pratar vi om vitvaror för sisådär 15000 plus kostnader för en installatör/montör (och som var jäkligt svårt att hitta en tid med) och flera timmars joxande hit och dit om val av varor som sedan visade sig utgått eller inte finnas tillgängliga. Då blev jag rätt ärlig. - Ska köpet gå tillbaka?? Vad är du för försäljare? Vill du överhuvudtaget sälja något, undrade jag. Jag kommer väl in i eftermiddag igen och gör upp med dig.
Jag var på Ica och handlade. När jag skulle betala i kassan ringde försäljaren igen. - Den var inte dyrare, sa han. Tillbaka i affären konstaterade säljaren att han nog skulle fått skäll av sin chef om han låtit köpet gå tillbaka. Tacka f-n för det. Frågan är om det inte hade varit värt det.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar