måndag, augusti 06, 2007

Ja och nej till Greppa näringen


Jag träffade Christine Jakobson som är ny föreståndare (grattis!) för The Baltic University Programme ute på gågatan alldeles nyss. Jag babblade ofta med Christine på den tiden jag pendlade till Stockholm och då hon var en departementsräv av något slag. Alltid lika trevligt. Nu slår det mig att jag saknar alla pendarkontakter... och allt man fick lära sig om vad som händer i Stockholm och världen...

När Östersjön ändå är på tapeten kan jag inte låta bli att kommentera följande: det är ju lite komiskt att "Greppa näringen" kommit i hetluften. Två diametrala synpunkter presenteras i media just denna heta dag.

WWF vill att bönder går med i Greppa näringen. Biodynamiska föreningen avråder från Greppa näringen. Jag håller med WWF. Lasse Helander har visserligen rätt i att det svenska konventionella jordbruket, hur lokalt det än är, ibland framhävs utan sans och balans. Men det ekologiska jordbruket gynnas minsann inte av att man inte skulle bry sig om att miljöanpassa det konventionella jordbruket. Greppa näringen är en mycket bra satsning! De ekologiska jordbrukarna måste faktiskt hänga med och förbättra sin gödsling och ytterligare minska läckaget de också - även om man oftast ligger många steg framför sina konventionella konkurrenter.

Andra bloggar om: , ,

Inga kommentarer: