måndag, april 19, 2010

Seniorernas Uppsala

Idag har jag träffat SPF, en av pensionärsorganisationerna. Det var cirka 15 alerta pensionärer från deras olika lokala föreningar i Uppsala som mötte mig och vänsterpartiets Ilona Szatmari Waldau på träffpunkten på Storgatan. Vi berättade om våra respektive partiers senior- eller äldrepolitik och så berättade vi också om den gemensamma rödgröna politiken.

Från Miljöpartiets sida lyfte jag fram maten som en av de viktigaste frågorna i seniorpolitiken. God mat är a och o för livskvaliteten. MP vill ha lokalt tillagad mat på äldreboendena. Vi vill också att hemtjänsten ska kunna laga mat hemma hos de som de besöker. Det kanske inte fungerar alla veckans dagar, men om matos kan spridas hemma hos seniorerna några dagar i veckan vore mycket vunnet. En av SPF-arna föreslog att vi borde se till att man bakar på alla äldreboenden minst en gång om dagen för att doften av nybakat bröd skapar sådant välbefinnande. Bra tänkt, tycker jag.

En annan fråga som engagerade var gatu- och trafikfrågorna. Gatkorsningen mellan Svava-gallerian och Forumgallerian måste göras om. Där är det farligt trafikkaos med gående, cyklister och bilar i en enda röra. För en äldre person är den här korsningen en skräck. Gå dit och kolla en lördag vid 12-tiden. Då är det totalkaos. För en person med rullator är den en omöjlighet att gå där, eftersom gatstenen är så illa lagd. Jag tänker informera chefen på Gatu- och trafikkontoret och fråga om vi inte måste göra tydliga farthinder, asfalterade övergångsställen och tydlighet om hur trafiken ska fungera?

Ett annat mycket bra förslag som kom fram tack vare att en man kom fram till mig efter mötet var att UL och GUB måste införa en instruktion till sina chaufförer att inte starta så häftigt förrän de äldre hunnit sätta sig. Jag visste inte att det var många som säger att de inte vill åka buss för att de är rädda att göra sig illa om de ramlar i bussen. Om kommunen arbetar för att undvika fallolyckor i hemmen ska vi självklart göra det på bussen.

En kvinna på mötet föreslog också att vi måste marknadsföra seniorkortet bättre - det är omtyckt men ack så okänt att det är så förmånligt att resa i kollektivtrafiken i hela länet med seniorkortet. Att information om kollektivtrafiken är viktig för att vi ska kunna utveckla den håller jag helt och fullt med om!

1 kommentar:

Sture Jonsson, UL sa...

Bra att få synpukter från kunderna. UL noterar att informationen om och marknadsföringen av Seniorkortet behöver bli bättre.