lördag, november 17, 2007

En förlorad riddare

Jag häpnar över hur hur alliansens företrädare beter sig. De är oförskämda i kubik och mycket ostrategiska. Ta bara det senaste med Gustaf von Essens påhopp på Johan Lundqvist om skälen varför Johan och ledamoten från v inte skulle få sitta med i den styrgrupp som ska ta fram kundvalssystemet. Det skulle enligt Gustaf von Essen blir otympligt att ha med några som inte håller med, att de som inte håller med inte kan tillföra något i processen och att information skulle kunna spridas på Johans blogg. Och så sa han något om tillit och man frågar sig till vad?

Om jag vore i de borgerliga äldrepolitikernas ställe skulle jag uppfatta det som mer positivt att ha med sina kritiker i gruppen - gudbevars tänk om de säger något vettigt, som man missar annars - hur jobbigt skulle inte det vara? I politiken är ens motståndare ibland tom ens bästa vänner. Speciellt om de är smarta och intellektuella - som Johan Lundqvist. Men sådan matematik förstår sig nog inte riddaren Essen sig på. Han är lost. En förlorad riddare utan känsla för ledarskap.

Det här med att vara rädd för att information sprids på en blogg tycker jag är högst patetiskt - när får vi en allians-kommission som undersöker alla som bloggar och utesluter dessa ur grupper av olika slag?

Att man som drivande oppositionspolitiker utesluts ur olika sammanhang är jag själv ytterst bekant med. Liv Hahne gör allt hon kan för att slippa mig. Till exempel i den grupp som utredde samordnade färdtjänst- och sjukresor inom ramarna för regionförbundets trafikberedning. Lustigt nog är det ju ett område där vi är hyfsat överens och där jag förmodligen bidragit till att se till att förslaget skulle varit något mer förankrat och mer färdigt för beslut i både kommunen och landstinget - för att inte tala om att någon hjälpt henne med att förklara för brukare och för media varför det är bra med en samordning. Att hon inte lyckas kommunicera att Uppsala kommun kan spara uppemot 9 miljoner kronor per år, samtidigt som servicegraden ska vara lika hög som idag, tycker jag är ganska uselt.

Inga kommentarer: