lördag, mars 07, 2009

Åttio idag


Om morsan hade levt hade hon fyllt åttio i dag. Jag har tittat på slalom på tv till hennes ära. Slalom och tennis var hennes favoritsporter.

Sedan har jag funderat på vad hon skulle ha sagt om läkaren som häktats för dråp. Åklagaren påstår att läkaren har gett en barn ett överdos och medvetet ha dödat ett barn i livets slutskede. Yrkeskvinnan, sjuksköterskan Ulla skulle nog haft ganska bestämda uppfattningar över att en så vanlig behandling inom sjukvården nu hamnat i rättsapparaten.

Jag tänkte också i sammanhanget på min morfar Ernst Asp som dog av en felbehandling. Han fick en överdos morfin på ett sjukhus i Skellefteå 1945. Min mormor fick frågan om hon inte ville anmäla sjukvården då. Hon tyckte att det inte fanns anledning till det och berättade om den ståndpunkten många gånger. Ernst var ju död och skulle inte bli mer levande för att en sjuksköterska som gjort ett misstag skulle straffas.

Och tennis spelas det ju också i dag. Det behövs bättre idrottspolitik i det här landet. Att protestera mot tennisspelare, för att de kommer från ett land med usel politik, är ju helt absurt. Om idrott ska bojkottas av politiska skäl ska det göras genom att idrottsrörelsen/ världssamfundet driver det.

Inga kommentarer: