torsdag, september 07, 2006

Inget lågprisflyg på Ärna

Jag säger nej till civilflyg på Ärna av miljöskäl. När F16 lagt ner vill ett nytt flygplatsföretag, eller ska vi kalla det PR-företag, locka lågprisflyg till Ärna flygplats. Första året planeras ca 20000 starter och landningar.

Flyget skapar buller. En internationell miljöstrategi är att styra flygtrafiken dit den stör minst både dag- och nattetid. Lågprisflyget kör ofta sent på kvällar och tidigt på morgnar då avgifter och trängseln i luftrummet är mindre. Bortsett från att flygbuller är allmänt störande kan det påverka människors hälsa.

Resandet med flyg ökar. Flygets utsläpp bidrar till ca 10 procent av den globala växthuseffekten och är det sämsta transportmedlet ur miljösynpunkt. Visst tar flygbranschen några små miljösteg framåt, nya flygplan är lite mer bränsleeffektiva, men något stort tekniksprång kan inte förutses. Inte ens med Thomas Östros satsningar. Det är fortfarande så att det släpps ut 25000 gånger mer av växthusgasen koldioxid än vad tåget gör per passagerare! Och när det gäller buller görs just inga framsteg alls.

En effektiv flygledning, samordning av trafik och hur resorna till flygplatsen är ordnade är viktiga frågor när det gäller att miljöanpassa flyget i det lilla. Därför är Arlanda faktiskt bättre om du behöver ta flyget. Nu när Upptåget tar 20 minuter till Arlanda kommer det att ta längre tid och vara krångligare för uppsalaborna att ta sig till Ärnas flygplats än till Arlanda!

Många vill resa och resa billigt. Lågprisflyg kan låta lockande. Men biljettpriserna speglar inte flygets kostnader, och än mindre miljö-kostnaderna. Hur långsiktigt är det?

Bullret är en av de viktigaste orsakerna till att inte starta civilflyg på Ärna. Det finns helt enkelt ingen anledning att permanenta en flygplats så nära en stor stad som Uppsala – för att inte tala om hur nära det är till Gamla Uppsala och Bärby. Varför ska vi skapa ett nytt Bromma-problem i Uppsala.

Efter debatten med folkpartisten Fredrik Sjöberg i Radio Uppland erkände han att det ju inte är någon dum idé att bygga bostäder på flygplatsen istället. Men det krävs ett beslut på Fortifikationsverket om att flygplatsen kan bebyggas. Det kan knappast vara någon omöjlighet att åstadkomma ett sådant. Dags för att driva lite mer högtflygande planer alltså – satsa på ett bostadsområde på Ärna. Och bygg gärna på höjden.

3 kommentarer:

Andre sa...

Bakåtsträvare. Det är kul hur du propagerar och värnar om miljön, men sen står Svenssons i kö på Arlanda för att ta sig till varmare och ljusare bredgrader med? Just det, flygplan! Varför inte ta cykeln ner till Spanien? Eller semestra i Örebro vet jag... men du kanske tycker att alla borde göra det förutom rika människor för de är ju så få ändå... Man slutar aldrig att förundras över hycklare i detta land.

/Andre

info sa...

Undrar vad Andre - som verkar vara(eller i alla fall tror sig vara) en folkets man - skulle tycka om att alla människor i hela världen tog "planet ner till Spanien" för att få lite sol??
Som tur är så är Andre och hans gelikar en historisk parentes. En historiens överklass som vältrade sig i överflöd i en liten del av världen under en blixtrande sekund av tiden och inbillade sig själva att de var en av den stora massan.
I morgon är ni utdöda tack och lov - precis som dinosaurierna. Men de levde i alla fall i 65 miljoner år vilket de aldrig hade klarat om de tagit flyget till Spanien!
Johan

Andre sa...

Som sagt hycklare är rätta ordet... Johan, han åker aldrig någonstans för då tar naturen skada. Johan bor i skogen och lever på nedfallna frukt från träd (frågan är vilken frukt i nordens granskogar). Johan jobbar inte heller för då påverkas naturen när han tar sig till ett arbete. Frågan är hur Johan lyckades ta sig till en dator med massor med metaller i kretskorten och ström från en kraftverk för att författa sitt inlägg. Nä tillbaks till skogen med dig och stanna där!