fredag, september 15, 2006

Två dagar kvar

Valrörelsen är som hetsigast just nu. De osäkra väljarna radar upp sig vid valstugan - fast osäkra är fel ord. De osäkra väljarna är ofta säkra på vad de tycker, men osäkra på vem som bäst för deras talan och om det är en hjärtefråga eller en annan som ska väga tyngst vid valet av parti på söndag.

Det är också nu som vännerna kommer med uppmuntrande ord. Pelle skrev alldeles nyss: "Håll ut, och som sagt, ge järnet ända in i kaklet. Det är inte slutkämpat förrän kl. 20.00 på söndag kväll." Mellan 10 och 15 procent av våra väljare bestämmer sig i vallokalen enligt tidigare valundersökningar. Glädjande nog hörde jag att förhandsröstningen gått väldigt bra och att det åtminstone i Stockholm varit fler invandrare som förhandsröstat än tidigare år. Jag tror att det är bra att kommunerna tagit över och att förhandsröstning numera sker på bibliotek och andra trevliga ställen.

Igår fick jag avreagera mig i re-agera, ABC-debatten med politiker från Storstockholm och Uppland. Moster Lisa, som är en trovärdig kritiker, tyckte att jag lyckades nå ut med några budskap. Att unga, studenter och en hel del äldre inte har råd att köpa loss sin bostad vid omvandling till bostadsrätter är också något som moster Lisa också brukar säga.

I morgon ska jag blogga om hur det egentligen ligger till med moderaternas smutskastningskampanj av miljöpartiet här i Uppsala.

Inga kommentarer: