måndag, september 03, 2007

Allt ljus faller på Lena och andra funderingar


UKK invigdes i lördags -- inte direkt med glamour, inte med det som kallas pompa och ståt heller och inte med något sceniskt minnesvärt arrangemang -- men med schysst musik och en käpp som rent militäriskt kallas tamburmajor. Käppen var en smula patetisk -- inte minst som en vän med persiskt påbrå frågade mig om det var någon typisk svensk ceremoni. Nej, det var tre kommunlaråd som inte kunde komma på något bättre. Några saker förbryllar mig:
1. Allt ljus på Lena. Jo, jag vet... det är Lena Hartwigs hus. Men varför låter media och majoriteten henne ta och få lejonparten av publiciteten?
2. Ingen minister -- varför lyckades inte statssekreteraren och tillika ordföranden i UKK Magnus G Graner få dit en kulturminister (ja, förutom den estländska då)?
3. Tamburmajoren - varför överlåter man sådana "viktiga saker" som att skapa en invigningsceremoni till kommunalråden att bestämma? Har inte UKK en PR-ansvarig? Och man överlät uppenbart till Tilde de Paula att fabulera över sin uppsaliensiska historia och en del annat ointressant. Bra att hon gav Kersti Kollberg beröm, dock. Och Karolina Hilding höll faktiskt ett lysande tal - det enda välskrivna den kvällen!
4. Ål på menyn - har ingen på UKK nåtts av nyheten att den är utrotningshotad?

Men jag är inte bara förbryllad. Jag gläds faktiskt också över Musikens hus. För det första vill jag bara säga att platsen är precis perfekt. 1998 skrev en grupp människor i Fålhagen - en konstellation som kallade sig "Nätverket för ett grönare Fålhagen" ett alternativt förslag till hur Östra station borde utformas. Jag var med då. Station Linné hette vårt förslag och var en inlaga under samrådstiden för DP42ab. Ett av våra förslag var att Musikens hus skulle ligga vid Vaksala torg. Jag vet inte om vi var först med det - men bland de första kanske? Nu hoppas jag att vi får mycket kultur för pengarna - och att miljöpartiet får nöjet att arrangera sin kongress på UKK i Uppsala 2010.

Andra bloggar om: , , , , ,

2 kommentarer:

Maria Gardfjell sa...

Nu blir jag ännu mer förvirrad. Vad är egentligen en tamburmajor? Mina kompisar säger att det är en person som är tamburmajoren. Eller så är det en klädhängare. Varför kallades käppen tamburmajor på invigningen? Samma kompisar föreslog att det kanske var så att käppen var ett trollspö och att när kommunalråden slog den i backen så trollade de bort någonting... men vad?

Johan Lundqvist sa...

Kolla "tamburmajor" på wikipedia:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Tamburmajor

Intressant, men man förstår fortfarande inte varför kommunalråden slog med en pinne i golvet.

Min teori är att alla invigningssaxar redan var uppbokade...