söndag, januari 09, 2011

Med Olle på innebandy

I går kväll följde jag med Olle och hans familj när Sirius mötte Umeå City. Olle spelar själv i ett pojklag i Sirius IBK och föräldrarna får ställa upp som funktionärer när a-laget spelar match. I går var det lite extra svårt att skapa intresse att ställa upp, eftersom matchen flyttats från söndag till lördagkväll. Jag tycker att det var kul att få följa med och bara roligt att stå i insläppet. Det var en bra match och en viktig match eftersom Sirus tog ett stort skutt upp i tabellen tack vare vinsten.

Det var cirka 340 i publiken, färre än vanligt. UNT skriver om att det har varit lite svårt att få tider till både matcher och träning för laget på sistone. Nu ska ju en arena för innebandy byggas med sju hallar, vilket säkert kommer att förbättra möjligheterna. Men jag tycker ändå att det här exemplet om a-laget som åker ut till Rasbo för att träna berör en viktig idrottspolitisk fråga för Uppsala: Behöver vi inte satsa mer på grundinfrastrukturen för idrotten, dvs fler mindre anläggningar, sporthallar och gympasalar med läktare. Det är kommunens verkliga idrottspolitiska uppgift, tycker jag.


Jag måste också säga att jag blev lite imponerad av UNTs minutbevakning av matchen. Tänk om politikjournalistiken skulle vara lika intensiv. Tänk er vilken intressant rapportering det skulle bli från kommunfullmäktigemötena!

Inga kommentarer: