söndag, november 12, 2006

Förenkling till 100 procent?

I mitt jobb som miljökonsult har jag förmånen att få jobba med och få information om småskaliga livsmedelsprojekt. Häromdagen var jag på en utbildningsdag i Tavastboda på Värmdö där vi fick se ett nytt småskaligt slakteri för Ö-märkt. Slakteriet kom till som en logisk fortsättning av ett projekt där man satsat på naturbeten på öarna i skärgården. Varumärket Ö-märkt står för djurvård, naturvård och ett engagemang för den slutgiltiga produkten. Den karismatiske projektledaren Henri Tengvall har sannolikt både tillräckligt med kontakter och kontanter för att sätta igång fler delprojekt för att det ska bli fler positiva ringar på vattnet. En person som var med i Tavastboda var m-riksdagsledamoten och Möja-fiskaren Rune Wikström. Inte helt oväntat lyfte han fram att allt regelkrångel som hämmar utvecklingen ska bort. Först ska 50 % elimineras och sedan tar vi resten, uttryckte han det. Jag är inte på något sätt motståndare till förenklingar för småföretagare och livsmedelsproducenter, men jag tror att de borgerliga partiernas företrädare skulle vinna något på att inte överdriva möjligheterna så våldsamt. Hur ska det gå till med de rigorösa, men oftast befogade miljö- och livsmedelskrav vi har? Tänker sig Wikström och moderaterna att Sverige ska lämna EU månne?

Inga kommentarer: