BioFach-mässan är som vanligt. Bara lite större och lite bättre. Mer ekologiska produkter från fler och fler länder. Den ekologiska succén sprider sig världen över och redan förra året var alla stora konventionella företag på plats. Det stora dilemmat är att det snabbt uppstår brist på råvaror. Det behövs många många fler ekologiska producenter. När Safeway och Walmart listade ekologisk äppeljuice fördubblades priserna på ekologiska äpplen. Safeways marknadsdirektör Mattew Miller utlovade att nästa steg för discount-kedjorna världen över är en offensiva satsningar på Life stage products och More satisfied consumers. Ekologisk mat är en av de bästa nycklarna för att se resultat på båda dessa områden. Walk your talk är också ett modeord. Nu är det mycket inne att leva som man lär. Consumer education och fler ekologiska bloggar efterlystes när de ledande business-folket hade möte i onsdags. Ja-ja. Jag håller ju på...
Några nya produkter? Jag ska ut och leta bland de 20000 utställarna idag. Fast först ska jag ha möte med de italienska producenternas ordförande och danska exportchefen. Svenska företag sköter sig bra - bäst går det för bärföretagen, som vanligt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar