Ibland är politiken pest. Eller, det är ju inte politiken som är pest. Det är ett fåtal politiker som är sturiga till max. På Gatu- och trafiknämndens möte i tisdags var det inte roligt. Åja, jag har många kompisar som trackar mig lätt för att de tror att Gatu- och trafiknämnden måste vara det tråkigaste på jorden. De har fel. Trafikpolitik är kul och viktigt. Jag är dessutom uppriktigt intresserad, inte bara av balla kollektivtrafiklösningar och miljöbilar, utan även av färdtjänstresor och parkeringshus. Men i tisdags gick det för långt.
Vi har en ny majoritet och det är nu borgerliga politiker som tagit över rodret. De är dåliga på den här sporten som kallas att "ta ansvar" för att inte tala om sporten som kallas att "ha koll på läget". OK - de skyller själva på att de är nya i sina positioner -- men några färskingar är det ju inte att tala om. Hon som bestämmer, Liv Hahne, har varit med i politiken i minst 23 år. Han som är ordförande, Anders Westerlind, har suttit i nämnden i varje fall förra mandatperioden. Men vad många fel det blir! Jag tar två aktuella exempel:
De stoppade bygget av asptrappan i Islandsfallet. Motivet var att det borde finnas statlig medfinansiering. Men istället för att kolla upp fakta i förväg - gör de det i efterhand när Anders Westerlind får media hängande i hasorna. Då meddelar han att beslutet tyvärr blev fel och att trappan ska stå klar efter Linnéjubileumet. Intressant timing!
De tog ett annat beslut och fullföljde därmed miljöpartiets gamla krav om att anställa en kollektivtrafiksamordnare på Gatu- och trafikkontoret. I underlaget till beslut stod det dock att tjänsten skulle finansieras på så sätt att ersättningen till Upplands Lokaltrafik skulle reduceras. Eftersom det inte är möjligt, utan att i så fall få ett avtalsbrott på halsen, föreslog jag att så inte skulle ske. När ekonomichefen dessutom informerade om att hon budgeterat kostnaden på ett annat kostnadsställe så kan man tycka att det är världens enklaste sak att stryka meningen från underlaget, så att inte missförstånd ska uppstå. Men det kunde inte den borgerliga majoriteten gå med på. Nähe. Jag vågar inte berätta hur många frågor som ställts om detta av berörda akörer de senaste dagarna. Nu har kontoret slutligen kommit med en förklaring om att det står fel i underlaget till beslut, och att det naturligtvis är olyckligt.
Den nya alliansen är för stolta för att lyssna och följa en simpel miljöpartists råd. Jag tror att de inbillar sig att allt jag säger är av illvilja. De borde förstå bättre och så borde de börja tycka att trafikpolitik är kul. För annars kommer de ha noll koll även framöver.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar