lördag, januari 23, 2010

Ingen cykelsatsning att tala om


Ibland undrar man. I dagens UNT-papperstidning får den här artikeln rubriken Uppsala satsar på cyklisterna!

Om de cykelvägar som inte byggdes 2009 istället byggs 2010 för att pengarna som fanns budgeterade användes till annat - kan man då säga att cykelvägssatsningen ökar?

Om parkeringshuset för cyklar som beslutats att byggas vid Resecentrum, för att det är brist på ca 2000 cykelparkeringsplatser där, skjuts upp till 2011 - kan man säga att det är att satsa på cyklisterna?

Om man anställer parkeringsvakter som ska säga till cyklister att inte felparkera (till exempel vid Stadsbiblioteket), men inte ser till att det blir fler cykel-p-platser (till exempel vid Stadsbiblioteket) - är det verkligen en satsning på cykling?

Nej, det här är ännu ett förlorat år för cyklingen. Miljöpartiet kommer driva cykelsatsningar på riktigt. Ett av våra krav är en cykelplanerare i kommunen - uppenbart saknas den kompetensen.

3 kommentarer:

Simon Rosén sa...

Helt galet att de har råd att anställa felparkeringsvakter till cyklister när det inte kan ge oss fler cykelparkeringar. Jag blir alltid irriterad på skyltarna vid vissa cykelställ som säger "Parkering utanför cykelställ förbjuden. Felparkerade cyklar flyttas till andra cykelställ på området." då vill jag sätta upp en skylt där det står "Finns det ett tomt cykelställ i närheten, visa mig det."

Bjudko sa...

Borde du inte ägna din tid åt mötet och inte facebook under arbetstids?

Anonym sa...

Bäste Carl Adam!
Du behöver inte vara orolig. Jag är mycket aktiv på mötena med Gatu- och trafiknämnden. Det framgår bland annat av protokollen som finns på Uppsala kommuns hemsida, men jag tror också att andra politiker i nämnden kan intyga det.
Att blogga, facebooka och twittra gör jag oftast när mötena är slut, det är paus eller liknande.
/Maria Gardfjell