torsdag, mars 22, 2007

Ek.för. blir innovativt

Jag har just varit på årsmöte med Coompanion - kooperativ utveckling i Uppsala län - och by-the-way blivit invald i styrelsen. Jag gillar ju att vara med där det händer en massa - och det gör det verkligen på det här området. Ta till exempel det här med:
Egenanställning som nu kommer som en innovation på arbetsmarknaden.

Många undersökningar visar på att ungdomar vill starta företag - men att de vill göra det tillsammans. Jag tror att begreppet Ek.för. kommer kännas mer innovativt om bara några få år faktiskt.

Ett kul företag som är med i Coompanion är PenPen (pensionärspensionatet). Det är ett kompisgäng i övre medelåldern som kommer starta ett gemensamt boende utan äldreboendekänsla, om man så säger. "Någon ska komma in och fråga om vi vill ha en drink före maten." "Vi ska flytta in medan det är kul och så kommer vi kunna bo där tills vi bärs ut med fötterna före." Och så citerades Hasse Alfredson: Varför ska vi belasta våra barn - de har ju sina gamla föräldrar att tänka på.

Ganska bra idé med PenPen i alla fall. Gamla ska inte behöva bo ensamma, eller äldre - det heter äldre på politikersvenska. Fy mig, nu sa jag fel igen.

Andra bloggar om: , , ,

1 kommentar:

Ingela sa...

Ett sån't där pensionärskollektiv fantiserade jag och några vänner ihop mellan klockan 02 och 03 för ett par år sen på ett skoljubileum. En skulle sjunga och spela för de andra, en läsa högt, en baka goda kakor o.s.v För de mer arbetsamma sysslorna tänkte vi leja in friska krafter. Det var väl inte ett helt seriöst resonemang men jag har funderat på det då och då efteråt. Min mormor dog i februari 103 år gammal och farmor fyllde 97 för två veckor sen så jag borde väl planera för ålderdomen. Det kan ju behövas, ma nvet aldrig. Fyra barn har jag ju skaffat också så det vore väl fanken om ingen skulle bry sej.