måndag, december 20, 2010

Trappa - inte gradäng

En fågel viskade i mitt öra att en hel hög tjänstemän hade haft möte häromsistens och pratat om förslaget jag lagt i kommunfullmäktige -- att en rulltrappa borde byggas upp till spår 8 på Uppsala resecentrum. Frågan har ju till och med blivit riksaktuell eftersom det härliga tv-programmet "Landet runt" tog med en bit av ABC:s inslag som gjordes häromveckan.
Efter tv-programmet så har snöröjningen i trappan förbättrats något, men efter helgens snöiga väder har den bredare delen av trappan återigen stängts av medan den smala är fylld med diverse isbubbor, något färre än innan tv-inslaget dock. Spikskor rekommenderas alltjämt.
På mötet med tjänstemännen har jag hört att ungefär följande sades:
Tjänsteman 1: Det är väl rimligt att öka servicen för resenärerna och snöröjningen måste ju fungera i trappan. Tjänsteman 2: Det är ingen trappa -- det är en gradäng.
Jag vet inte mer om vad som sades, men tydligen finns det åtminstone någon som gärna vill bortförklara att byggnadsverket inte är funktionellt i snöväder och på ett resecentrum. Jag vill dock tillägga i denna fråga, som genast känns lite besläktad med diskussionen om leopardlejonet, att det inte är en gradäng vi har på resecentrum. I alla fall om man tror på NE, som säger att en gradäng per definition har högre steg än en trappa. Så bortförklaringar om snöröjning, tillgänglighet och funktionalitet undanbedes hädanefter.

Inga kommentarer: