När Ärnafrågan var uppe på samråd i kväll inleddes mötet med att miljöprövningsdelegationens ordförande informerade att man inte fick filma eller fota i lokalen. Det var dock ok att ta upp på band. TV4-reportern fick göra intervjuer utanför lokalen, medan radio Uppland fick göra jobbet inne i lokalen. "Allt är bara en massa skitsnack. Visst får man filma och spela in. De försöker bara vara smarta för att ingen ska kunna bindas upp till något..." skrev MP:s Alf Karlsson, jurist, tidigare anställd av kommunen på min facebooksida. "En vanlig ordning på denna sortens möten dit folk ska kunna komma och säga sin mening - även anonymt - utan att riskera att bli filmade och bandade. Radion lever under pressreglerna vilket inte privatfilmare gör." skrev tillförordnade landshövdingen Leif Byman. Men TV och radio måste båda verka under pressreglerna, eller hur?
En annan sak som stör mig är att Försvaret slösar skattepengar på miljöprövningsprocessen. De påstod på mötet att de inte har något slags riktigt avtal med något civilflygbolag utan får se om det finns någon som är intresserad när tillståndet är klart. Med tanke på alla skumrask-skriverier om Uppsala Air i pressen, så borde väl Försvaret fundera ett litet ögonblick om den kostnad de nu tar för denna process kommer vara till någon nytta? Det som är ännu mer irriterande är att Försvarsmakten bereder väg åt en civilflygsverksamhet genom att projektansökan inte behöver genomgå samma procedurer som det skulle behövt göra om de det civila flygplatsföretaget skulle ha stått för ansökan. Nu kan till exempel inte miljöorganisationer överklaga, och det finns bara en instans för överklagande - regeringen. Jag vet att Försvaret agerar i enlighet med lagen och att de inte gör något formellt fel, men kan ingen ändra lagen så att Försvaret bara får ta genvägar när de håller på med saker med försvarsändamål, inte för civila projekt?
Att den här cirkusen inte handlar så hemskt mycket om någon grundläggande miljökontroll av projektet, utan snarare är ett politiskt beslut som den borgerliga alliansen vill driva fram är ganska tydligt nu. Niclas Malmberg skriver i sin blogg att det skäl som Försvaret anger varför de inte ger några svar på frågorna om vilka klimateffekter flygplatsen kommer ge, är att de enbart kan hänvisa till den borgerliga majoritetens i Uppsala kommuns remissvar. De stödjer sig alltså på dem som sagt att de lutar sig på resultatet av miljöprövningen. Oj vad de lutar sig mot varandra... Svajigt bygge... när ska korthuset rasa?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar