söndag, augusti 20, 2006

Alla kan inte gilla allt

Jag tycker att det är himla roligt att prata med folk vid valstugan. Det kommer människor av precis alla de sorter, med alla slags åsikter och kunskaper. Ena stunden kommer en matematiker som mest snackar om Gödels ofullständighetsteorem, andra stunden ett gäng småkillar från Gottsunda och Gränby som tycker att fotboll är roligaste sporten och att maten i skolan åtminstone borde vara varm. (Det senare håller jag förståss helt med om och miljöpartiet vill att all mat ska tillagas lokalt.) Ibland får man en och annan utskällning, ibland frågor som inte går att svara på, men i de allra flesta fall är det människor som vill veta mer. Intresset för politik är stort och jag tycker att intresset för miljöpartiet verkar vara växande.

Förutom att svara på frågor från människor är det viktigt att ha koll på vad som sägs på andra håll. UNT:s insändarsida läser jag varje dag med stort intresse. Jag försöker också följa webbdebatten på UNT. Nu diskuteras frågorna om hur staden borde utvecklas. Många för fram smarta förslag om fler mötesplatser, bättre kollektivtrafik, billigare parkeringsgarage (lite konkurrensutsättning skulle inte skada!), fler uteserveringar osv. Miljöpartiet får sig en och annan känga i debatten och ett och annat glatt tillrop. Faktum är att det bara är miljöpartiet bland partierna som nämns över huvud taget. Det ser jag som ett positivt tecken - miljöpartiet gör i alla fall något, även om inte alla kan gilla allt.

Inga kommentarer: