Jag vaknade upp med en kraftig baksmälla. Fick helt klart en överdos av de kallsupar högeralliansen bjöd på i natt. Budgetdebatten slutade halv tre. Jag har huvudvärk i alla bemärkelser.
Jag är i och för sig inte det minsta överraskad av det politiska spelet. Jag förstår att högeralliansen har ett stort behov att markera att de står samlade - men till vilket pris? Hur många av sina väljare ska de svika och hur mycket av sin egna övertygelser ska de avstå från att ställa upp på bara för att de inte kan förmå sig att rösta ja till förslag som kommer från andra partier?
Varför röstar högeralliansen emot att små- och medelstora företag ska ha en chans att vara med och lägga anbud vid upphandling till kommunen? Varför röstar högeralliansen, och framförallt Centerpartiet, emot satsningar på landsbygdsutveckling? Listan av exempel kan göras lång och den har ett undantag. Vårt förslag om att öka andelen lokalt tillagad mat i vårdboenden och skolor vann gehör. Det var glädjande. Men som ni vet så bekräftar undantaget regeln.
Det värsta är dock attityden som alliansens företrädare har. Det finns ett underskott av respekt för andra människor och andras åsikter. De odlar med sitt beteende fram ett politikerförakt som skapar missnöjesyttringar. Detta gynnar enbart de mörka krafterna. Det saknas ett moget ledarskap i högeralliansen och i dess alla beståndsdelar (partierna). Tyvärr saknas också ett kompetent ledarskap i kommunfullmäktigesalen, som har kraften att stoppa mobbingstendenser och viljan att skapa en gemenskap i arbetet för ett bättre Uppsala.
onsdag, november 29, 2006
tisdag, november 28, 2006
Centern förespråkar kärnkraft
Många kärnkraftsmotståndare kom till valstugan före valet och undrade om de kunde lita på att centerpartiet skulle fortsätta med kärnkraftsmotståndet. Jag var faktiskt lite osäker redan då. Nu är jag helt övertygad. Centerpartiet i Uppsala framhöll i kommunfullmäktigedebatten igår att de förespråkar att kommunen ska handla upp grön el och kärnkraftsel. Centerpartiet - skärpning!
onsdag, november 22, 2006
Vad tror du att det här är?
"Det kan konstateras att miljömålen när det gäller koldioxidutsläppen inte uppfylls. Den totala utsläppsnivån har ökat kraftigt när det gäller trafiken och koldioxidutsläppet i kg/invånare har inte minskat utan är oförändrad. En realistisk målsättning måste fastställas och åtgärder vidtas för att vända utvecklingen och uppnå fastlagda mål."
Jo, det är det borgerliga styret i Uppsala kommun som äntligen har fått klart för sig att det finns en koppling mellan miljömålet Ingen klimatpåverkan och trafiken. Den andra meningen är lite obegriplig - först vill de fastställa mål och sedan vill de uppnå fastlagda mål - hur ska de ha det egentligen? Men det viktiga är att de magiska orden "åtgärder vidtas" faktiskt står där. Nu är jag helt redo för IVE-debatten på måndag.
Jo, det är det borgerliga styret i Uppsala kommun som äntligen har fått klart för sig att det finns en koppling mellan miljömålet Ingen klimatpåverkan och trafiken. Den andra meningen är lite obegriplig - först vill de fastställa mål och sedan vill de uppnå fastlagda mål - hur ska de ha det egentligen? Men det viktiga är att de magiska orden "åtgärder vidtas" faktiskt står där. Nu är jag helt redo för IVE-debatten på måndag.
tisdag, november 21, 2006
Nu blir det demonstration
Ska hotet om en demonstration mot alliansens avsaknad av klimatpolitik skapa förändring? Den enda gröna moderaten jag känner till - Magnus Andersson - blev minst sagt upprörd över Uppsalas borgerliga styre och deras oförmåga att minska klimatpåverkan. Han gick ut i media och uppmanar till demonstration. Ryktet säger att både Hedberg och von Essen kontaktat Magnus Andersson för att få till stånd en, som det heter, konstruktiv dialog. Det gäller bara att dialogen är så konstruktiv att den genomförs före måndag - som trots allt är den ödesdag då budget och verksamhetsplan (IVE) för kommunen ska klubbas igenom i kommunfullmäktige.
I Uppsala släpper vi ut ca 4,5 ton koldioxid per innevånare. 3 ton måste bort enligt FNs klimatpanel. För att minska med 1 ton, som är en bra början, skulle vi behöva 4-faldiga kollektivtrafiken, eller så kan vi ersätta 50% av drivmedlen till biodrivmedel, eller så kan vi skaffa mycket effektivare bilar och andra fordon, som körs mer sparsamt. Eller varför inte en kombination av dessa saker samt en del andra åtgärder?
Hedberg argumentation för att sänka målet för 2010 (jmfr med 1990) från 20 procent till 4 procent handlar om att Uppsala inte ska gå före. Men för att Uppsala ska bidra till det nationella målet måste vi ha ett högre mål. Vafför då då? Uppsala har ingen tung industri. Uppsala har liten andel olja i fjärrvärmen. Vi har i stort sett bara det urbana vardagslivet som koldioxidgenerator. För att det nationella pusslet ska gå ihop måste Uppsala och andra mellanstora städer bidra med mer än 4 procent. Det skulle Hedberg och Co i stadshuset haft vetat om de varit det minsta intresserade för miljöfrågor. Lika lite som västvärlden ska lägga över ansvaret på u-länderna, ska väl vi i Uppsala lägga över ansvaret på Norrlands inland.
För övrigt är det ganska kul att det trots allt finns en grön moderat.
I Uppsala släpper vi ut ca 4,5 ton koldioxid per innevånare. 3 ton måste bort enligt FNs klimatpanel. För att minska med 1 ton, som är en bra början, skulle vi behöva 4-faldiga kollektivtrafiken, eller så kan vi ersätta 50% av drivmedlen till biodrivmedel, eller så kan vi skaffa mycket effektivare bilar och andra fordon, som körs mer sparsamt. Eller varför inte en kombination av dessa saker samt en del andra åtgärder?
Hedberg argumentation för att sänka målet för 2010 (jmfr med 1990) från 20 procent till 4 procent handlar om att Uppsala inte ska gå före. Men för att Uppsala ska bidra till det nationella målet måste vi ha ett högre mål. Vafför då då? Uppsala har ingen tung industri. Uppsala har liten andel olja i fjärrvärmen. Vi har i stort sett bara det urbana vardagslivet som koldioxidgenerator. För att det nationella pusslet ska gå ihop måste Uppsala och andra mellanstora städer bidra med mer än 4 procent. Det skulle Hedberg och Co i stadshuset haft vetat om de varit det minsta intresserade för miljöfrågor. Lika lite som västvärlden ska lägga över ansvaret på u-länderna, ska väl vi i Uppsala lägga över ansvaret på Norrlands inland.
För övrigt är det ganska kul att det trots allt finns en grön moderat.
måndag, november 20, 2006
Med rätt att utmana
Utmanarrätt är modeordet bland de borgerliga partierna som vill privatisera i Uppsala kommun. Företagare som jag är kan jag se poänger med den fria företagssamheten, men varför vill de borgerliga företrädarna privatisera bibliotek? Jag skrev en debattartikel i UNT igår:
Att läsningen och det svenska språket måste främjas är en kulturpolitisk ståndpunkt som jag uppfattar har bred politisk enighet. Bibliotekens ställning som kommunal kärnverksamhet är själva grundbulten för att läsningen ska kunna främjas.
Kommunalrådet Karolina Hilding (fp) säger i Dagens Nyheter (13/11) att hon vill att vissa av Uppsalas bibliotek ska läggas ut på entreprenad och hon säger att "verksamheten ska drivas på bästa sätt, och i många fall finns inget självändamål med att kommunen ska syssla med verksamheten". Allt som inte är myndighetsutövning kan per definition omfattas av den nya utmanarrätten, anser det borgerliga kommunstyret i Uppsala. Sveriges författarförbund protesterar mot privatisering av bibliotek. De hänvisar till förbundets policy för folk- och skolbibliotek, samt kräver en lagändring för att bibliotekslagens krav om avgiftsfria lån och tillgänglighet av biblioteksverksamhet ska skärpas.
Det måste finnas livskraftiga bibliotek i skolorna, på sjukhusen, i stadsdelscentrum och i kommunens kransorter. De är mycket betydelsefulla och får inte rustas ned genom en missriktad privatiseringsiver. Stadsbiblioteket utgör själva navet.
På biblioteken finns böckerna och bibliotekarier som inspirerar till ökat läsande. Biblioteken har också en funktion av mötesplats som både är mångkulturell och generationsöverskridande. Särskilt viktigt är det att bevara biblioteken i orter som Järlåsa och Knutby, där de fria mötesplatserna är få.
Sverige är ett litet land och svenskan är ett litet språk. Därför är de svenska författarna beroende av ett stipendiesystem som helt enkelt kompenserar att deras böcker inte har en omedelbar tillgång till en jättestor världsmarknad. Utlåningen på biblioteken ger Författarfonden drygt 100miljoner att fördela som författarpenning och stipendier till svenska författare. Men för att systemet ska upprätthållas så krävs att våra bibliotek ska vara kvar, att öppettiderna blir mer generösa och att utlåningen ökar.
Till skillnad från de kulturpolitiska krav som bygger på att klassiska verk ska premieras i kulturkanoner, så gynnar den här typen av kulturpolitik de författare som är aktiva i dag, som skriver utifrån aktuella värderingar och som upprätthåller och utvecklar det svenska språket.
Sveriges författarförbund pekar också på att de försök som gjorts av privatisering av bibliotek i stort misslyckats. I praktiken finns det ingen anledning för den borgerliga majoriteten att privatisera sådan verksamhet som inte får incitament att jobba på företagsmässiga villkor med ökande intäkter. Det finns ingen ekonomisk potential i skattefinansierad verksamhet som i stort enbart innebär kostnader.
Att läsningen och det svenska språket måste främjas är en kulturpolitisk ståndpunkt som jag uppfattar har bred politisk enighet. Bibliotekens ställning som kommunal kärnverksamhet är själva grundbulten för att läsningen ska kunna främjas.
Kommunalrådet Karolina Hilding (fp) säger i Dagens Nyheter (13/11) att hon vill att vissa av Uppsalas bibliotek ska läggas ut på entreprenad och hon säger att "verksamheten ska drivas på bästa sätt, och i många fall finns inget självändamål med att kommunen ska syssla med verksamheten". Allt som inte är myndighetsutövning kan per definition omfattas av den nya utmanarrätten, anser det borgerliga kommunstyret i Uppsala. Sveriges författarförbund protesterar mot privatisering av bibliotek. De hänvisar till förbundets policy för folk- och skolbibliotek, samt kräver en lagändring för att bibliotekslagens krav om avgiftsfria lån och tillgänglighet av biblioteksverksamhet ska skärpas.
Det måste finnas livskraftiga bibliotek i skolorna, på sjukhusen, i stadsdelscentrum och i kommunens kransorter. De är mycket betydelsefulla och får inte rustas ned genom en missriktad privatiseringsiver. Stadsbiblioteket utgör själva navet.
På biblioteken finns böckerna och bibliotekarier som inspirerar till ökat läsande. Biblioteken har också en funktion av mötesplats som både är mångkulturell och generationsöverskridande. Särskilt viktigt är det att bevara biblioteken i orter som Järlåsa och Knutby, där de fria mötesplatserna är få.
Sverige är ett litet land och svenskan är ett litet språk. Därför är de svenska författarna beroende av ett stipendiesystem som helt enkelt kompenserar att deras böcker inte har en omedelbar tillgång till en jättestor världsmarknad. Utlåningen på biblioteken ger Författarfonden drygt 100miljoner att fördela som författarpenning och stipendier till svenska författare. Men för att systemet ska upprätthållas så krävs att våra bibliotek ska vara kvar, att öppettiderna blir mer generösa och att utlåningen ökar.
Till skillnad från de kulturpolitiska krav som bygger på att klassiska verk ska premieras i kulturkanoner, så gynnar den här typen av kulturpolitik de författare som är aktiva i dag, som skriver utifrån aktuella värderingar och som upprätthåller och utvecklar det svenska språket.
Sveriges författarförbund pekar också på att de försök som gjorts av privatisering av bibliotek i stort misslyckats. I praktiken finns det ingen anledning för den borgerliga majoriteten att privatisera sådan verksamhet som inte får incitament att jobba på företagsmässiga villkor med ökande intäkter. Det finns ingen ekonomisk potential i skattefinansierad verksamhet som i stort enbart innebär kostnader.
söndag, november 12, 2006
Förenkling till 100 procent?
I mitt jobb som miljökonsult har jag förmånen att få jobba med och få information om småskaliga livsmedelsprojekt. Häromdagen var jag på en utbildningsdag i Tavastboda på Värmdö där vi fick se ett nytt småskaligt slakteri för Ö-märkt. Slakteriet kom till som en logisk fortsättning av ett projekt där man satsat på naturbeten på öarna i skärgården. Varumärket Ö-märkt står för djurvård, naturvård och ett engagemang för den slutgiltiga produkten. Den karismatiske projektledaren Henri Tengvall har sannolikt både tillräckligt med kontakter och kontanter för att sätta igång fler delprojekt för att det ska bli fler positiva ringar på vattnet. En person som var med i Tavastboda var m-riksdagsledamoten och Möja-fiskaren Rune Wikström. Inte helt oväntat lyfte han fram att allt regelkrångel som hämmar utvecklingen ska bort. Först ska 50 % elimineras och sedan tar vi resten, uttryckte han det. Jag är inte på något sätt motståndare till förenklingar för småföretagare och livsmedelsproducenter, men jag tror att de borgerliga partiernas företrädare skulle vinna något på att inte överdriva möjligheterna så våldsamt. Hur ska det gå till med de rigorösa, men oftast befogade miljö- och livsmedelskrav vi har? Tänker sig Wikström och moderaterna att Sverige ska lämna EU månne?
måndag, oktober 30, 2006
Stora stygga vargen
Nu är miljö-smekmånaden över för regeringen. Miljöministern drar ner satsningarna på den biologiska mångfalden och jordbruksministern öppnar för jakt på vargar när han vill ändra jaktförordningen och göra det lättare att skjuta vargar utanför inhägnat område. Erlandsson spelar på okunniga människors rädsla för rovdjur och stödjer de upphausade idéer som jägarna driver kring att vargen anfaller jakthundar.
- Man kan inte låta någon skjuta vargar för att de råkar glo på en hund, sa Peter Eriksson under valrörelsen. Men nu är det tyvärr just det som kan komma att hända. Just det uttalandet tyckte jag och kompisarna var en fullträff från Peters sida. Vi skämtade också om att jägarna framöver kommer att föda upp massor av kullar med små ilskna knähundar som de skickar ut i skogarna för att reta vargar... så de ska få skjuta...
Miljö-smekmånaden blev inte fullt så lång för Uppsalas nya regering. Den hann liksom aldrig börja innan den tog slut. Idag har budgeten presenterats. Det är inte särskilt imponerande med neddragning av anslaget till Miljö- och hälsa med 0,5 miljoner och att de väljer att inte söka några Klimp-bidrag för Biogasanläggningen eller andra miljösatsningar, trots att deras egna partibröder i regeringen valt att ha kvar Klimpsatsningarna. Nedskärningarna i busstrafiken blir tack och lov inte så stora som befarat. Men det bådar inte gott för den friska luften i Uppsala.
- Man kan inte låta någon skjuta vargar för att de råkar glo på en hund, sa Peter Eriksson under valrörelsen. Men nu är det tyvärr just det som kan komma att hända. Just det uttalandet tyckte jag och kompisarna var en fullträff från Peters sida. Vi skämtade också om att jägarna framöver kommer att föda upp massor av kullar med små ilskna knähundar som de skickar ut i skogarna för att reta vargar... så de ska få skjuta...
Miljö-smekmånaden blev inte fullt så lång för Uppsalas nya regering. Den hann liksom aldrig börja innan den tog slut. Idag har budgeten presenterats. Det är inte särskilt imponerande med neddragning av anslaget till Miljö- och hälsa med 0,5 miljoner och att de väljer att inte söka några Klimp-bidrag för Biogasanläggningen eller andra miljösatsningar, trots att deras egna partibröder i regeringen valt att ha kvar Klimpsatsningarna. Nedskärningarna i busstrafiken blir tack och lov inte så stora som befarat. Men det bådar inte gott för den friska luften i Uppsala.
lördag, oktober 28, 2006
Blogg-blogg
Jag läste just min miljöpartikompis Johan Lundqvist blogg. Det finns en länk till höger om du också vill läsa. Kan alltid rekommenderas. Nu handlar den om att bli vald till kommunfullmäktige och vilken information man får - och inte minst i vilken ordning. Inbjudan till första kommunfullmäktigemötet kom faktiskt igår. Mötet är den 6 november. Kallelsen följdes inte av något allmänt brev där det stod något i stil med "välkommen". Men vi har ju som sagt redan blivit bjudna till fest på slottet. Det är minst tre veckor sedan och jag har självklart tackat ja.
Partiöverskridande möten med dans är förvisso det som kanske borde prioriteras starkast de närmaste åren. En av mina vänner sa apropå Sverigedemokraternas framgångar att missnöjespolitiken nu kraftfullt måste motverkas och att detta förmodligen sker bäst genom partiöverskridande möten med dans, dvs genom det han ville kalla nöjespolitik.
Jag kan säga att det nöjet är helt på min sida.
Partiöverskridande möten med dans är förvisso det som kanske borde prioriteras starkast de närmaste åren. En av mina vänner sa apropå Sverigedemokraternas framgångar att missnöjespolitiken nu kraftfullt måste motverkas och att detta förmodligen sker bäst genom partiöverskridande möten med dans, dvs genom det han ville kalla nöjespolitik.
Jag kan säga att det nöjet är helt på min sida.
söndag, oktober 15, 2006
Inte förvånande
Ingen blev väl så där direkt förvånad över att Maria Borelius avgick igår. Men var det inte lite intressant hur detta meddelades omvärlden? Fredrik Reinfeldt valde att i Ekots lördagsintervju släppa nyheten som om det var ett litet svar på frågan om hur han såg på turbulensen de senaste dagarna. Inte presskonferens. Inte pressmeddelande. Jag tycker nog att det var lite överraskande...
onsdag, oktober 11, 2006
TV-licensen och kulturministerns förlorade heder
När jag precis flyttat hemifrån på mitten av 80-talet fick jag en begagnad tv av min morbror och jag minns att det var lite skämmigt att det tog en dryg vecka innan jag betalade TV-licensen. Jag har flera gånger tyckt att det är ett lite knäppt system med en frivillig licensbetalning, eftersom en hel del människor verkar avstå från att bidra till den publika servicen. Men samtidigt är det kanske ett ganska bra system - eftersom det blir mindre sårbart för politisk nyckfullhet i skattepolitiken. Jag har en kompis som inte betalade under några år. Jag minns att kompisgänget "mobbade henne snällt" så att hon till slut insåg det korkade i att inte betala. Nu kan man ju tycka att det ungefär är lika brottsligt att tjuvåka med kollektivtrafiken som att titta gratis på tv. Men lika lite som man ser en tjuvåkare på tunnelbanan som chef för SL kan man ha en kulturminister som inte har betalat tv-avgiften. Dessutom har hon gjort det medvetet som någon slags missriktad kritik mot public service-tanken i allmänhet. Cecilia Stegö Chilò - avgå! Hur ska du kunna med heder ens ha möten med företrädare för SVT och SR? Kulturskymning!
söndag, oktober 08, 2006
Kommun- och landstingsdagarna
Miljöpartiet har haft kommun- och landstingsdagar i Örebro under helgen. Nu kraftsamlar miljöpartiet i hela landet för att driva grön politik. Långsiktighet, lika rätt och livskvalitet är de gröna nyckelorden, sa Maria Wetterstrand, som självklart imponerade.
En moderat imponerade
Mats Svegfors, landshövdingen i Västmanland, var där och presenterade Ansvarskommitténs arbete med den framtida regionala utvecklingen och samhällsorganisationen. Visst finns det demokratiska farhågor med större regioner, men jag tycker att möjligheterna med en mer modern 0ch smartare samhällsorganisation är stora. Idag när all regional indelning är olika är det sannerligen inte särskilt enkelt att vara med att påverka utvecklingen.
En folkpartist imponerade
Staffan Werme från Örebro var med och diskuterade hur man bäst bemöter främlingsfientliga och nationalistiska partier och hur vi kan motarbeta deras syften och politik. Den öppna och fria debatten är det enda vapnet. Helt rätt. Samtidigt tycker jag att man inte ska ha en övertro på att den öppna debatten (om tex människors lika värde, framlingsfientlighet, ekonomiska fakta om invandringen) är allena saliggörande. Grunden i framgångarna för dessa partier handlar i stor utsträckning om att de fångar upp missnöjesröster. Att motarbeta missnöjet handlar också om att vi medvetet verkar för att politikerföraktet minskar - och där har politikerna i alla partier ett ansvar att lyfta nivån i debatt och retorik. Vi behöver bli bättre på att spegla verkligheten som den är och inte pr-mässigt överdriva problemen i samhället.
Örebro imponerade också. Promenaderna mellan hotellet och konferenslokalen längs Svartån var trevliga.
En moderat imponerade
Mats Svegfors, landshövdingen i Västmanland, var där och presenterade Ansvarskommitténs arbete med den framtida regionala utvecklingen och samhällsorganisationen. Visst finns det demokratiska farhågor med större regioner, men jag tycker att möjligheterna med en mer modern 0ch smartare samhällsorganisation är stora. Idag när all regional indelning är olika är det sannerligen inte särskilt enkelt att vara med att påverka utvecklingen.
En folkpartist imponerade
Staffan Werme från Örebro var med och diskuterade hur man bäst bemöter främlingsfientliga och nationalistiska partier och hur vi kan motarbeta deras syften och politik. Den öppna och fria debatten är det enda vapnet. Helt rätt. Samtidigt tycker jag att man inte ska ha en övertro på att den öppna debatten (om tex människors lika värde, framlingsfientlighet, ekonomiska fakta om invandringen) är allena saliggörande. Grunden i framgångarna för dessa partier handlar i stor utsträckning om att de fångar upp missnöjesröster. Att motarbeta missnöjet handlar också om att vi medvetet verkar för att politikerföraktet minskar - och där har politikerna i alla partier ett ansvar att lyfta nivån i debatt och retorik. Vi behöver bli bättre på att spegla verkligheten som den är och inte pr-mässigt överdriva problemen i samhället.
Örebro imponerade också. Promenaderna mellan hotellet och konferenslokalen längs Svartån var trevliga.
fredag, oktober 06, 2006
Överraskning?
Nu har moderaterna presenterat sin regering. Jo, för så var det väl. Lite grovt sett så gav (m) bort familjen till (kd), skolan till (fp) och miljö och jordbruk till (c).
Nu är det bara att hoppas på att Andreas Carlgren är lika intresserad av biologisk mångfald som han varit av mänsklig mångfald och att lantmästaren Erlandsson inte lägger ner satsningarna på ekologiskt jordbruk.
I en gammal intervju som Sveriges Natur gjort med den senare läser jag: "Eskil Erlandsson tycker sällan att det blir konflikter mellan miljöintressena å ena sidan och jord- och skogsbruket å den andra. De flesta jord- och skogsbrukare tänker på att framtida generationer också ska kunna leva av jord och skog och försöker därför handla så miljövänligt som möjligt."
Ordet ekologi förekom inte i regeringsförklaringen. Ordet jordbruk inte heller. Ordet mat en endaste gång. Men vad som menas med det som sades återstår att se. "För att värna den moderna landsbygden, sund och säker mat, förnybar energi och öppna landskap skall de gröna näringarna ha likvärdiga konkurrensförhållanden gentemot övriga EU. Sverige skall ta till vara de möjligheter som EU:s landsbygdsprogram ger."
Nu är det bara att hoppas på att Andreas Carlgren är lika intresserad av biologisk mångfald som han varit av mänsklig mångfald och att lantmästaren Erlandsson inte lägger ner satsningarna på ekologiskt jordbruk.
I en gammal intervju som Sveriges Natur gjort med den senare läser jag: "Eskil Erlandsson tycker sällan att det blir konflikter mellan miljöintressena å ena sidan och jord- och skogsbruket å den andra. De flesta jord- och skogsbrukare tänker på att framtida generationer också ska kunna leva av jord och skog och försöker därför handla så miljövänligt som möjligt."
Ordet ekologi förekom inte i regeringsförklaringen. Ordet jordbruk inte heller. Ordet mat en endaste gång. Men vad som menas med det som sades återstår att se. "För att värna den moderna landsbygden, sund och säker mat, förnybar energi och öppna landskap skall de gröna näringarna ha likvärdiga konkurrensförhållanden gentemot övriga EU. Sverige skall ta till vara de möjligheter som EU:s landsbygdsprogram ger."
tisdag, oktober 03, 2006
Trängselavgifter - snart även i Uppsala
Man får ta det onda med det goda.
Jag vaknade upp till nyheterna i söndags och min första tanke var: Kan verkligen trängselavgifter och motorvägsbyggen få förekomma i samma mening? Ja, så förvånad av högeralliansens utspel kan jag ju inte säga att jag blev. Glad för att trängselavgifterna kommer, ledsen för dumheterna att inte använda pengarna till att skapa en mycket bättre kollektivtrafik. Det kanske är ordet kollektiv i kollektivtrafik som gör att borgerliga poltiker är sådana enastående bilkramare. Möjligen behöver vi hitta på ett mer politiskt neutralt begrepp för denna företeelse att resa tillsammans, komma snabbt fram, med enastående låg miljöpåverkan och dessutom fantastiskt trafiksäkert?
Men som oppositionspolitiker lär man sig fort att glädjas åt de små framstegen. Nu är trängselavgifterna accepterade som företeelse och jag börjar genast fundera på hur lång tid det tar att införa dem i Uppsala. Gissningsvis tar det nog inte ens 10 år. Viktigt är bara att pengarna får finansiera utbyggnaden av det nya spårbundna trafiklösningarna som vi så väl behöver för att binda ihop Uppsalas stadsdelar och för att det inte ska behöva ta dubbelt så lång tid att pendla mellan city och Gottsunda som det tar mellan city och Vattholma.
Jag vaknade upp till nyheterna i söndags och min första tanke var: Kan verkligen trängselavgifter och motorvägsbyggen få förekomma i samma mening? Ja, så förvånad av högeralliansens utspel kan jag ju inte säga att jag blev. Glad för att trängselavgifterna kommer, ledsen för dumheterna att inte använda pengarna till att skapa en mycket bättre kollektivtrafik. Det kanske är ordet kollektiv i kollektivtrafik som gör att borgerliga poltiker är sådana enastående bilkramare. Möjligen behöver vi hitta på ett mer politiskt neutralt begrepp för denna företeelse att resa tillsammans, komma snabbt fram, med enastående låg miljöpåverkan och dessutom fantastiskt trafiksäkert?
Men som oppositionspolitiker lär man sig fort att glädjas åt de små framstegen. Nu är trängselavgifterna accepterade som företeelse och jag börjar genast fundera på hur lång tid det tar att införa dem i Uppsala. Gissningsvis tar det nog inte ens 10 år. Viktigt är bara att pengarna får finansiera utbyggnaden av det nya spårbundna trafiklösningarna som vi så väl behöver för att binda ihop Uppsalas stadsdelar och för att det inte ska behöva ta dubbelt så lång tid att pendla mellan city och Gottsunda som det tar mellan city och Vattholma.
onsdag, september 27, 2006
Den goda staden - Uppsala
Idag missade jag eftermiddgsdelen av en konferens om "Den goda staden" och hur attraktiv kollektivtrafik kan utveckla Uppsala. Men det jag hann vara med på var mycket positivt. Jönköping berättade om sina erfarenheter med stomlinjer och "tänk spår-kör buss", Norrköping om hur spårvagnarna från att ha varit utrotningshotade nu är på frammarsch. Bäst var Susanne Planath, en ITS-expert från konsultföretaget Sweco som på go göteborgska framförde med viss tydlighet att det bara är dumt att planera städer för bilar.
Det som är lite märkligt dock, var att inga politiker från de borgerliga partierna var där ( i alla fall inte så länge som jag var kvar). Borde inte det vara just de som skulle vara med och visa sina oborstade framfötter? Är det några som behöver få info om attraktiv kollektivtrafik så är det m-fp-c-kd. Ska de fortsätta att vara lika inaktiva i majoritetsställning som de varit i oppositionshålet måntro?
Eller som en kommunanställd mumlade till mig i kaffekön - det ska bli intressant om det nya politiska styret i Uppsala verkligen kommer att ändra så mycket när det gäller trafikplanerna?
Det som är lite märkligt dock, var att inga politiker från de borgerliga partierna var där ( i alla fall inte så länge som jag var kvar). Borde inte det vara just de som skulle vara med och visa sina oborstade framfötter? Är det några som behöver få info om attraktiv kollektivtrafik så är det m-fp-c-kd. Ska de fortsätta att vara lika inaktiva i majoritetsställning som de varit i oppositionshålet måntro?
Eller som en kommunanställd mumlade till mig i kaffekön - det ska bli intressant om det nya politiska styret i Uppsala verkligen kommer att ändra så mycket när det gäller trafikplanerna?
tisdag, september 26, 2006
Förtroende som få
Det är kul att bli personkryssad in i kommunfullmäktige. Jag fick 5,9% i den mellersta valkretsen i Uppsala och var den enda politikern i den gamla majoriteten s-v-mp som blev personvald.
Någon sa att det är kanske inte så konstigt att du får så många kryss - du är ju tjej. Tjejer får mer kryss. Det är en dålig förklaring. Jag tror att kryssen beror på att jag är jag, att jag har ganska stora kontaktnät, att jag är en ny politiker, att jag varit lite färggladare än andra miljöpartister och att jag tycker att det är kul med politik. Sedan finns det säkert fler anledningar också. Det ska bli skojigt att börja på riktigt. Jag kommer sträva efter att företräda medborgarna, representera miljöpartiet och vara mig själv. Nu måste Uppsala bli grönare, trots att vi sitter i opposition. Fan den som ger sig.
Någon sa att det är kanske inte så konstigt att du får så många kryss - du är ju tjej. Tjejer får mer kryss. Det är en dålig förklaring. Jag tror att kryssen beror på att jag är jag, att jag har ganska stora kontaktnät, att jag är en ny politiker, att jag varit lite färggladare än andra miljöpartister och att jag tycker att det är kul med politik. Sedan finns det säkert fler anledningar också. Det ska bli skojigt att börja på riktigt. Jag kommer sträva efter att företräda medborgarna, representera miljöpartiet och vara mig själv. Nu måste Uppsala bli grönare, trots att vi sitter i opposition. Fan den som ger sig.
måndag, september 18, 2006
Valrörelsen startar idag!
Hur gick det i valet? Det gick superbra och käpprätt - på samma gång.
8,5% av rösterna i Uppsala - kraftig ökning procentuellt sett, men ingen ökning av antalet mandat i fullmäktige.
Miljöpartiet gjorde ett starkt och kraftfullt val, men alliansen får majoritet i både riksdag, landsting och kommun.
Vad känns riktigt bra? Vi har en generationsväxling på gång i partiet. Vi får en ny kompetent kommunfullmäktigegrupp. Vi kommer jobba lika mycket med opinionsfrågor som med den lite trögare vardagspolitiken. Vi kommer stärka kontakterna med medborgarna i Uppsala. Vi kommer se till att vi stärker våra positioner på landsbygden, eftersom miljöpartiet trots allt är ett viktigt landsbygdsparti. Vi kommer att skapa samförstånd och bredare politiska allianser. Den borgerliga alliansen är inte bred nog och framförallt inte långsiktigt hållbar.
Nästa val vinner vi. Då siktar jag på allvar att komma in i riksdagen. Valrörelsen startar idag.
8,5% av rösterna i Uppsala - kraftig ökning procentuellt sett, men ingen ökning av antalet mandat i fullmäktige.
Miljöpartiet gjorde ett starkt och kraftfullt val, men alliansen får majoritet i både riksdag, landsting och kommun.
Vad känns riktigt bra? Vi har en generationsväxling på gång i partiet. Vi får en ny kompetent kommunfullmäktigegrupp. Vi kommer jobba lika mycket med opinionsfrågor som med den lite trögare vardagspolitiken. Vi kommer stärka kontakterna med medborgarna i Uppsala. Vi kommer se till att vi stärker våra positioner på landsbygden, eftersom miljöpartiet trots allt är ett viktigt landsbygdsparti. Vi kommer att skapa samförstånd och bredare politiska allianser. Den borgerliga alliansen är inte bred nog och framförallt inte långsiktigt hållbar.
Nästa val vinner vi. Då siktar jag på allvar att komma in i riksdagen. Valrörelsen startar idag.
fredag, september 15, 2006
Två dagar kvar
Valrörelsen är som hetsigast just nu. De osäkra väljarna radar upp sig vid valstugan - fast osäkra är fel ord. De osäkra väljarna är ofta säkra på vad de tycker, men osäkra på vem som bäst för deras talan och om det är en hjärtefråga eller en annan som ska väga tyngst vid valet av parti på söndag.
Det är också nu som vännerna kommer med uppmuntrande ord. Pelle skrev alldeles nyss: "Håll ut, och som sagt, ge järnet ända in i kaklet. Det är inte slutkämpat förrän kl. 20.00 på söndag kväll." Mellan 10 och 15 procent av våra väljare bestämmer sig i vallokalen enligt tidigare valundersökningar. Glädjande nog hörde jag att förhandsröstningen gått väldigt bra och att det åtminstone i Stockholm varit fler invandrare som förhandsröstat än tidigare år. Jag tror att det är bra att kommunerna tagit över och att förhandsröstning numera sker på bibliotek och andra trevliga ställen.
Igår fick jag avreagera mig i re-agera, ABC-debatten med politiker från Storstockholm och Uppland. Moster Lisa, som är en trovärdig kritiker, tyckte att jag lyckades nå ut med några budskap. Att unga, studenter och en hel del äldre inte har råd att köpa loss sin bostad vid omvandling till bostadsrätter är också något som moster Lisa också brukar säga.
I morgon ska jag blogga om hur det egentligen ligger till med moderaternas smutskastningskampanj av miljöpartiet här i Uppsala.
Det är också nu som vännerna kommer med uppmuntrande ord. Pelle skrev alldeles nyss: "Håll ut, och som sagt, ge järnet ända in i kaklet. Det är inte slutkämpat förrän kl. 20.00 på söndag kväll." Mellan 10 och 15 procent av våra väljare bestämmer sig i vallokalen enligt tidigare valundersökningar. Glädjande nog hörde jag att förhandsröstningen gått väldigt bra och att det åtminstone i Stockholm varit fler invandrare som förhandsröstat än tidigare år. Jag tror att det är bra att kommunerna tagit över och att förhandsröstning numera sker på bibliotek och andra trevliga ställen.
Igår fick jag avreagera mig i re-agera, ABC-debatten med politiker från Storstockholm och Uppland. Moster Lisa, som är en trovärdig kritiker, tyckte att jag lyckades nå ut med några budskap. Att unga, studenter och en hel del äldre inte har råd att köpa loss sin bostad vid omvandling till bostadsrätter är också något som moster Lisa också brukar säga.
I morgon ska jag blogga om hur det egentligen ligger till med moderaternas smutskastningskampanj av miljöpartiet här i Uppsala.
torsdag, september 07, 2006
Inget lågprisflyg på Ärna
Jag säger nej till civilflyg på Ärna av miljöskäl. När F16 lagt ner vill ett nytt flygplatsföretag, eller ska vi kalla det PR-företag, locka lågprisflyg till Ärna flygplats. Första året planeras ca 20000 starter och landningar.
Flyget skapar buller. En internationell miljöstrategi är att styra flygtrafiken dit den stör minst både dag- och nattetid. Lågprisflyget kör ofta sent på kvällar och tidigt på morgnar då avgifter och trängseln i luftrummet är mindre. Bortsett från att flygbuller är allmänt störande kan det påverka människors hälsa.
Resandet med flyg ökar. Flygets utsläpp bidrar till ca 10 procent av den globala växthuseffekten och är det sämsta transportmedlet ur miljösynpunkt. Visst tar flygbranschen några små miljösteg framåt, nya flygplan är lite mer bränsleeffektiva, men något stort tekniksprång kan inte förutses. Inte ens med Thomas Östros satsningar. Det är fortfarande så att det släpps ut 25000 gånger mer av växthusgasen koldioxid än vad tåget gör per passagerare! Och när det gäller buller görs just inga framsteg alls.
En effektiv flygledning, samordning av trafik och hur resorna till flygplatsen är ordnade är viktiga frågor när det gäller att miljöanpassa flyget i det lilla. Därför är Arlanda faktiskt bättre om du behöver ta flyget. Nu när Upptåget tar 20 minuter till Arlanda kommer det att ta längre tid och vara krångligare för uppsalaborna att ta sig till Ärnas flygplats än till Arlanda!
Många vill resa och resa billigt. Lågprisflyg kan låta lockande. Men biljettpriserna speglar inte flygets kostnader, och än mindre miljö-kostnaderna. Hur långsiktigt är det?
Bullret är en av de viktigaste orsakerna till att inte starta civilflyg på Ärna. Det finns helt enkelt ingen anledning att permanenta en flygplats så nära en stor stad som Uppsala – för att inte tala om hur nära det är till Gamla Uppsala och Bärby. Varför ska vi skapa ett nytt Bromma-problem i Uppsala.
Efter debatten med folkpartisten Fredrik Sjöberg i Radio Uppland erkände han att det ju inte är någon dum idé att bygga bostäder på flygplatsen istället. Men det krävs ett beslut på Fortifikationsverket om att flygplatsen kan bebyggas. Det kan knappast vara någon omöjlighet att åstadkomma ett sådant. Dags för att driva lite mer högtflygande planer alltså – satsa på ett bostadsområde på Ärna. Och bygg gärna på höjden.
Flyget skapar buller. En internationell miljöstrategi är att styra flygtrafiken dit den stör minst både dag- och nattetid. Lågprisflyget kör ofta sent på kvällar och tidigt på morgnar då avgifter och trängseln i luftrummet är mindre. Bortsett från att flygbuller är allmänt störande kan det påverka människors hälsa.
Resandet med flyg ökar. Flygets utsläpp bidrar till ca 10 procent av den globala växthuseffekten och är det sämsta transportmedlet ur miljösynpunkt. Visst tar flygbranschen några små miljösteg framåt, nya flygplan är lite mer bränsleeffektiva, men något stort tekniksprång kan inte förutses. Inte ens med Thomas Östros satsningar. Det är fortfarande så att det släpps ut 25000 gånger mer av växthusgasen koldioxid än vad tåget gör per passagerare! Och när det gäller buller görs just inga framsteg alls.
En effektiv flygledning, samordning av trafik och hur resorna till flygplatsen är ordnade är viktiga frågor när det gäller att miljöanpassa flyget i det lilla. Därför är Arlanda faktiskt bättre om du behöver ta flyget. Nu när Upptåget tar 20 minuter till Arlanda kommer det att ta längre tid och vara krångligare för uppsalaborna att ta sig till Ärnas flygplats än till Arlanda!
Många vill resa och resa billigt. Lågprisflyg kan låta lockande. Men biljettpriserna speglar inte flygets kostnader, och än mindre miljö-kostnaderna. Hur långsiktigt är det?
Bullret är en av de viktigaste orsakerna till att inte starta civilflyg på Ärna. Det finns helt enkelt ingen anledning att permanenta en flygplats så nära en stor stad som Uppsala – för att inte tala om hur nära det är till Gamla Uppsala och Bärby. Varför ska vi skapa ett nytt Bromma-problem i Uppsala.
Efter debatten med folkpartisten Fredrik Sjöberg i Radio Uppland erkände han att det ju inte är någon dum idé att bygga bostäder på flygplatsen istället. Men det krävs ett beslut på Fortifikationsverket om att flygplatsen kan bebyggas. Det kan knappast vara någon omöjlighet att åstadkomma ett sådant. Dags för att driva lite mer högtflygande planer alltså – satsa på ett bostadsområde på Ärna. Och bygg gärna på höjden.
tisdag, september 05, 2006
Dags för ny miljöbil
Igår granskade DN alla bilägare på riksdagslistorna. Jag är en av de 23 miljöpartisterna med miljöbil. Jenny Lundström, miljöpartiets starka kvinna i Tierp, är ytterligare en. Jag fick skjuts av Åsa Domeij med familj häromdagen - de kör också miljöbil. Miljöpartisterna är bäst på att ha miljöbilar.
En viktig sak som inte DN hade möjlighet att mäta i sin enkla undersökning är hur många som åker buss och tåg och inte har någon bil alls. Där ligger förmodligen också miljöpartisterna i täten. De räknade inte heller hur många som är med i bilpool eller de som hyr miljöbil de gånger bil behövs. En och annan miljöpartist med vanlig bensinbil har konverterat dem till biobränsledrift. Jag känner två av dem (hej Jonas och Rickard;-).
Att alltför många miljöpartister fortfarande har gamla skruttbilar utan katalysator är inte hälsosamt. Vare sig för miljön, folkhälsan eller för miljöpartiet så här i valtider. Visst, det må vara begripligt. Miljöpartister utgör också ett tvärsnitt av befolkningen. Många miljöpartister är låginkomsttagare och har inte råd med nya bilar. Begagnade miljöbilar finns inte i någon större utsträckning på marknaden ännu. Men ett det är inte så smart att de inte bytt upp sig till en något nyare bil med katalysator.
Jag har varit på styrelsemöte med Gröna Bilister idag. Gröna bilister har, och för tydlighetens skull vill jag säga att jag inte har varit inblandad på något sätt, gjort en undersökning av riksdagskandidaternas inställning till miljöbilarna som presenterades idag. Miljöpartiet och centern visade sig vara bäst. Hör och häpna, kristdemokraterna kommer inte långt efter.
Moderaterna är aktiva motståndare till en rad viktiga frågor för grönare bilism. Över 90 procent av de moderata riksdagskandidaterna vill inte ge kommunerna rätt att själva besluta om införande av trängselavgifter, parkerings- och skrotningsförmåner, inte behålla dagens statliga klimatinvesteringsbidrag och vill inte ens verka för att statliga fordonsinköp ska vara miljöbilar.
Samtliga riksdagskandidater för centerpartiet och miljöpartiet är för att öka skillnaden i beskattning mellan de miljövänligaste och miljövidrigaste fordonen, att öka stimulansen för privatbilister att skaffa miljöbil och att göra EU:s utsläppskrav för nybilsförsäljning bindande. Dessutom vill de införa en prisgaranti att etanol och biogas långsiktigt är billigare än bensin och diesel, ge kommunerna rätt att själva besluta om införande av parkerings- och skrotningsförmåner och trängselavgifter.
Sist vill jag konstatera att Peter Eriksson klarade sig bra i utfrågningen i SVT alldeles nyss. Trevligt att höra att hans nästa bil blir en miljöbil.
En viktig sak som inte DN hade möjlighet att mäta i sin enkla undersökning är hur många som åker buss och tåg och inte har någon bil alls. Där ligger förmodligen också miljöpartisterna i täten. De räknade inte heller hur många som är med i bilpool eller de som hyr miljöbil de gånger bil behövs. En och annan miljöpartist med vanlig bensinbil har konverterat dem till biobränsledrift. Jag känner två av dem (hej Jonas och Rickard;-).
Att alltför många miljöpartister fortfarande har gamla skruttbilar utan katalysator är inte hälsosamt. Vare sig för miljön, folkhälsan eller för miljöpartiet så här i valtider. Visst, det må vara begripligt. Miljöpartister utgör också ett tvärsnitt av befolkningen. Många miljöpartister är låginkomsttagare och har inte råd med nya bilar. Begagnade miljöbilar finns inte i någon större utsträckning på marknaden ännu. Men ett det är inte så smart att de inte bytt upp sig till en något nyare bil med katalysator.
Jag har varit på styrelsemöte med Gröna Bilister idag. Gröna bilister har, och för tydlighetens skull vill jag säga att jag inte har varit inblandad på något sätt, gjort en undersökning av riksdagskandidaternas inställning till miljöbilarna som presenterades idag. Miljöpartiet och centern visade sig vara bäst. Hör och häpna, kristdemokraterna kommer inte långt efter.
Moderaterna är aktiva motståndare till en rad viktiga frågor för grönare bilism. Över 90 procent av de moderata riksdagskandidaterna vill inte ge kommunerna rätt att själva besluta om införande av trängselavgifter, parkerings- och skrotningsförmåner, inte behålla dagens statliga klimatinvesteringsbidrag och vill inte ens verka för att statliga fordonsinköp ska vara miljöbilar.
Samtliga riksdagskandidater för centerpartiet och miljöpartiet är för att öka skillnaden i beskattning mellan de miljövänligaste och miljövidrigaste fordonen, att öka stimulansen för privatbilister att skaffa miljöbil och att göra EU:s utsläppskrav för nybilsförsäljning bindande. Dessutom vill de införa en prisgaranti att etanol och biogas långsiktigt är billigare än bensin och diesel, ge kommunerna rätt att själva besluta om införande av parkerings- och skrotningsförmåner och trängselavgifter.
Sist vill jag konstatera att Peter Eriksson klarade sig bra i utfrågningen i SVT alldeles nyss. Trevligt att höra att hans nästa bil blir en miljöbil.
måndag, september 04, 2006
Jag kan inte hålla tyst
Att få en hopplös förkylning mitt i valrörelsen är lite irriterande. I dubbel bemärkelse. Men nu har jag fått hostmedicin och allt känns mycket bättre. När husläkaren på närvården sa: Det är en rekommendation att du sparar rösten och är helt tyst - då skrattade jag bara. Efter det att hon sa det har jag varit på två möten och en valdebatt om studenternas situation i Uppsala, samt haft ett tiotal telefonsamtal.
I debatten höll jag inte tyst, även om jag blev lite stum över att kd skickade sin stockholmsbaserade ungdomsförbundsordförande Ella Bohlin till en debatt som mestadels handlade om lokal Uppsala-politik.
I debatten höll jag inte tyst, även om jag blev lite stum över att kd skickade sin stockholmsbaserade ungdomsförbundsordförande Ella Bohlin till en debatt som mestadels handlade om lokal Uppsala-politik.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)